حق تقدم در رانندگی

در کتاب آیین نامه رانندگی بحثی به نامه حق تقدم در رانندگی وجود دارد که برای آن قوانینی تعریف شده و شما در هنگام رانندگی حتما باید به آنها عمل کنید و البته در سوالات آیین نامه اصلی و مقدماتی نیز از آن ها پرسیده میشود. ما در اینجا به طور خلاصه تعدادی از این قوانین را بررسی میکنیم البته در مطالب دیگری از سایت به طور مفصل تر و با آموزش پاسخگویی به انواع سوالات حق تقدم به این مطلب مهم پرداخته ایم.

حق تقدم در رانندگی

 

حق تقدم در تقاطع ها

یکی از مهم ترین زمان هایی که حق تقدم در رانندگی مورد بحث قرار میگیرد و در نمونه سوالات آیین نامه مقدماتی و اصلی هم بسیار از آن استفاده میشود در تقاطع راه ها است که قوانین کلی آن را برای شما شرح میدهیم .

در هنگام برخورد راه اصلی و فرعی حق تقدم با وسیله ای نقلیه ای میباشد که در راه اصلی در مسیر مجاز در حال حرکت است وسیله ی نقلیه ای که در راه فرعی قرار دارد باید قبل از ورود به راه اصلی توقف کرده و به وسیله ای که در راه اصلی در حال حرکت است اجازه ی عبور دهد.

در سایت گواهیار در مطلبی به طور مفصل به بحث سوالات حق تقدم در تقاطع ها پرداخته ایم که به شما پیشنهاد میکنم برای یادگیری کامل این بحث به مطلب  نمونه سوالات حق تقدم  مراجعه کنید.

حق تقدم در راه هایی با شرایط خاص

علاوه بر تقاطع ها در راه هایی با شرایط خاص هم حق تقدم عبور برای وسایل نقلیه در نظر گرفته شده که در زیر نمونه هایی از آن را میبینید.

ماده 143 آیین نامه راهنمایی و رانندگی

در راههایی که مسیر حرکت وسایل نقلیه به علت وجود موانع ثابت اعم از وسایل نقلیه پارک شده،مصالح ساختمانی،اشیاءعملیات عمرانی،حفاری و خرابی،راه بسته ویا برای عبور از مسیر مجاز کافی نباشد،حق تقدم عبور با وسایل نقلیه ای است که مسیر عبور آنها باز یا سهم عبور بیشتری را دارا می‌باشند.

ماده 144 آیین نامه راهنمایی و رانندگی

در راههای کوهستانی و یا راههای شیب دار با ویژگی‌های مشابه راههای کوهستانی که در آنها عبور از کنار وسایل نقلیه طرف مقابل غیر ممکن و یا مشکل می‌باشد راننده ای که در جهت سرازیری در حرکت است بایستی به کنار راه رفته و به راننده ای که در جهت سربالایی در حرکت است تقدم عبور بدهد.

تبصره: در راههای مسطح که دو طرف راه منتهی به کوه و پرتگاه می‌باشد حق تقدم عبور با وسایل نقلیه ایست که در طرف پرتگاه قرار دارند.

رعایت حق تقدم مربوط به پارک خودرو

در هنگام پارک خودرو یا بیرون آمدن از پارک نیز باید حق تقدم را رعایت کرد.

وسیله ی نقلیه ای که در حال حرکت در مسیر مجاز است بر وسیله ای نقلیه ی متوقفی که قصد حرکت به جلو عقب یا دور زدن دارد داری حق تقدم است.

در هنگام پارک خودرو کنار خیابان حق تقدم برای پارک کردن با خودرویی است که با دنده عقب در حال پارک کردن است.

 

خودرو های امدادی

حق تقدم خودروهای امدادی

وسایل نقلیه ی انتظامی و امدادی در حال انجام ماموریت فوری در صورتی که با چراغ گردان این را نشان دهند تا جایی که منجر به تصادف نشوند مجاز به انجام این کارها هستند.

الف)توقف در محل ممنوعه.
ب)تجاوز از سرعت مجازو سبقت از سمت راست وسیله نقلیه دیگر
پ)عبور از طرف چپ راه و همچنین دور زدن در نقاط ممنوعه.
ت)گذشتن از چراغ قرمز یا رعایت نکردن علایم دیگر ایست،مشروط به اینکه از سرعت وسیله نقلیه در اینگونه محل‌ها تا حداقل امکان کاسته شود.

در اینجا برای شما تعدادی از موارد کتاب آیین نامه رانندگی که در مورد حق تقدم که در نمونه سوالات آیین نامه مقدماتی و اصلی هم از آن سوال داده میشود را برای شما توضیح دادیم اما برای دریافت نمونه سوالات میتوانید روی لینک های زیر کلیک کنید.

نمونه سوالات آیین نامه مقدماتی

نمونه سوالات آیین نامه اصلی

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *