4 روش برای کم کردن استرس امتحان رانندگی و آیین نامه

حتما برای شما هم پیش آمده در هنگام اتفاقات مهم زندگی دچار استرس شوید. استرس در امتحان رانندگی و آیین نامه نیز در میان هنرجویان رانندگی بسیار شایع است. اگر شما هم دچار این مشکل شده‌اید نگران نباشید زیرا راهکارهای مفیدی برای کاهش استرس امتحان وجود دارد که در اینجا به آنها می‌پردازیم.

کاهش استرس امتحان آیین نامه و رانندگی

قبل از خواندن راهکارها شاید یاد گرفتن این که چرا استرس به سراغ ما می‌آید به کنترل بیشتر ما بر این مشکل کمک کند. بعضی از دلایلی که شاید باعث به وجود آمدن استرس در شما باشند در زیر لیست کرده ایم.

  • شاید خود را با دیگران مقایسه می‌کنید
  • شاید انتظارات دیگران نسبت به شما بالاست یا …
  • شاید به مهارت خود در رانندگی و آیین نامه شک دارید
  • شاید مسیر زندگی شما به نوعی به گواهینامه رانندگی گره خورده
  • شاید سبک زندگی شما استرس را در شما به وجود آورده
  • شاید از قرار گرفتن در محیط جدید به شما استرس وارد شده

مهم ترین نکاتی را که ممکن است باعث استرس شما شده باشند را در بالا بیان کردیم. حال برای کم کردن استرس چه بکنیم؟

در ابتدا باید اعتراف کنم من به عنوان نویسنده این مطلب در زمانی که قصد گرفتن گواهینامه داشتم، پنج بار در امتحان رانندگی مردود شدم(شایدم بیشتر 😊). پس بدانید مردود شدن در امتحان شهری و آیین نامه بسیار رایج است و رد شدن در این امتحان نباید شما را دچار شرمساری و استرس کند.

نکاتی که در اینجا بررسی میکنیم شاید علاوه بر امتحان رانندگی در زندگی روزانه شما نیز به کاهش استرس و زندگی سالم تر کمک کند.

برای استرس کمتر، خود را با کسی مقایسه نکنید

شاید پسرخاله‌ی شما یا برادرِ شوهر عمه‌ی شما بار اول در امتحان آیین نامه قبول شده باشد( شاید هم برای جلب توجه دختران فامیل دروغ گفته باشد 😊). اما آیا روی گواهینامه ایشان نوشته شده که بار اول قبول شده؟ یا این که بار اول قبول شدن چه تاثیر مثبتی روی زندگی ایشان داشته؟

پس هر بار که برای امتحان حاضر می‌شوید این را در نظر داشته باشید که با رد شدن در این امتحان احتمالا چیز مهمی را از دست نمی‌دهید. فقط ممکن است یکی دوهفته دیرتر بتوانید پشت فرمان بنشینید.( شاید الان برای رانندگی ذوق داشته باشید اما بعد از مدتی احتمالا با اکراه پشت فرمان می‌نشینید)

نظرات دیگران در مورد شما اهمیتی ندارد

شاید استرس این را داشته باشید که با رد شدن در امتحان آیین نامه یا رانندگی دیگران شما را قضاوت کنند.

  • در دنیای پرمشغله امروز احتمالا افراد زیادی نیستند که برایشان مهم باشد که شما قبول شده‌اید یا رد شده‌اید.
  • کسانی که شما را دوست دارند شما را قضاوت منفی نمی‌کنند (شاید کمی شوخی کنند که با هم یا به هم بخندید 😊) در عوض تلاش می‌کنند به شما کمک کنند در هدف خود موفق شوید.
  • کسانی که شما را دوست ندارند و حتی با شما دشمنند آیا مهم است چه فکری در مورد شما می‌کنند؟ یا چه می‌گویند؟ یا چه تکه‌ای به شما می‌پرانند؟ جواب: نه

در نهایت نگران نظر دیگران نباشید به قول بزرگی در 20 سالگی دغدغه‌ام این بود که دیگران در مورد من چه فکری میکنند. در 40 سالگی یاد گرفتم چگونه نظر دیگران برایم اهمیت نداشته باشد. اما در 60 سالگی دانستم دیگران اصلا به من فکر نمی‌کنند.

مهارت خود را افزایش دهید

برای کاهش استرس امتحان شهری رانندگی و سایر امتحان های شما مهمترین راه حل افزایش مهارت است. وقتی شما در یک زمینه مهارت کافی را داشته باشید با اعتماد به نفس بیشتری حاضر می‌شوید و این خود باعث کم شدن استرس شما خواهد شد.

برای امتحان عملی حتما این نکات را رعایت کنید.

  • حتما تمام کلاس‌های عملی را شرکت کنید تا کاملا به خودرو مسلط شوید
  • اگر از زمان آموزش شما مدت زیادی گذشته و احساس می‌کنید تسلط شما به خودرو کم شده حتما یک جلسه رانندگی برای یادآوری بگیرید.
  • کلیپ های آموزش رانندگی را از آپارات تماشا کنید
  • جزوه آموزش رانندگی برای امتحان شهری را بخوانید(اینجا)
  • مراحل شروع حرکت خودرو را خوب یاد بگیرید و عمل کنید
  • اگر در امتحان یک کار را به درستی انجام ندادید روی ادامه مسیر تمرکز کنید بسیاری از اشتباهات باعث رد شدن شما نمی‌شوند.

برای امتحان آیین نامه این نکات را رعایت کنید

  • تابلوها را خوب یاد بگیرید
  • خلاصه نکات آیین نامه را بخوانید
  • سوالات آیین نامه معتبری تهیه کنید و بخوانید
  • تا جایی که می‌توانید آزمون‌های رایگان و آنلاین سایت ما را انجام دهید تا با انواع سوالات آشنا شوید ( آزمون آیین نامه رانندگی)

سبک زندگی خود را سالم‌تر کنید

سبک زندگی ما به گونه‌ای شده که روزانه با عوامل استرس‌زای زیادی روبه‌روی می‌شویم و اگر راه‌های کم کردن این استرس را ندانیم ممکن است علاوه بر از دست دادن رویاها و هدف‌ها، سلامتی ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در زیر راه‌هایی برای کم کردن استرس امتحان و همچنین زندگی روزمره را بررسی کرده ایم.

برای کنترل استرس امتحان آیین نامه غذای سالم مصرف کنید

غذاهای سالم‌تری برای مصرف انتخاب کنید

از مصرف بیش از حد کافئین و قهوه خودداری کنید زیرا یک از عوامل تشدید استرس کافئین است. بجای قهوه می‌توانید از چای کم رنگ و چای سبز استفاده کنید. در کنار چای هم می‌توانید بجای قند و شکر از انواع خرما استفاده کنید که علاوه بر تامین انرژی بدن مواد مورد نیاز بدن شما را نیز تامین می‌کند.

مصرف فست فود و غذاهای چرب و شیرین را کم کنید و غذاهای سالم تری بجای آنها استفاده کنید.

در روز امتحان آیین نامه سعی کنی صبحانه را در منزل و با مواد مغذی میل کنید اما اگر به هر دلیلی مجبورید صبح زود منزل را ترک کنید، بجای کیک و آبمیوه حتما یک مشت گردو و خرما و بادام و … به همراه داشته باشید و میل کنید.

خواب خود را تنظیم کنیم

سعی کنید هر شب در ساعت معینی به رخت خواب بروید و صبح در ساعت معینی از خواب بیدار شوید. همچنین حتما حداقل ساعت خواب مورد نیاز بدن در شب و روز را رعایت کنید تا بدن شما دچار استرس و خستگی نشود.

ورزش کنید

ورزش فواید بسیاری برای سلامتی جسم و روح انسان دارد و یکی از بهترین فواید آن کم کردن استرس است حتما دو یا سه روز در هفته به ورزش‌های مورد علاقه خود بپردازید.

جمع بندی

حتی استرس کم گاهی می‌تواند برای شما مفید باشد زیرا به عنوان یک موتور محرک شما را به انجام کارهایی وا می‌دارد که شاید در شرایط عادی برای انجام آنها هیچ اقدامی نمی‌کنید و آنها را به آینده موکول می‌کنید.

اما فراموش نکنید که اکثر نگرانیهای ما ارزش استرس را ندارند و بدترین حالت ممکن که ما را مضطرب کرده است هیچ گاه اتفاق نمی‌افتد. امتحان رانندگی هم آنقدر مهم نیست که شما برای آن اضطراب داشته باشید. این را هم فراموش نکنید که اکثر دوستانی که مثل شما امتحان می‌دهند در یک سطح رانندگی مشابه شما هستند و به احتمال زیاد همین استرس شما را تجربه می‌کنند.

شما چرا استرس دارید؟ این مطلب به شما کمک کرد؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

2 دیدگاه برای «4 روش برای کم کردن استرس امتحان رانندگی و آیین نامه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *