نقطه کور در انواع خودروها

در این مطلب به مبحث بسیار مهم نقطه کور در انواع خودرو ها می پردازیم در ابتدا با مفهوم نقطه کور آشنا می شویم سپس دلیل اهمیت دانستن نقاط کور در انواع خودرو ها را بیان میکنیم و با نقاط کور در انواع وسایل نقلیه مانند کامیون ها و ماشین سنگین همچنین ماشین های سواری آشنا می شویم .

نقطه کور در انواع خودروها

نقطه کور چیست ؟

به قسمتی از محیط اطراف خودرو که راننده نمی تواند به صورت مستقیم یا از طریق آینه ها ببیند نقطه ی کور می گوییم. با توجه به نوع خودرو ، اندازه خودرو، اندازه آینه ها و اندازه ستون های خودرو و… محدوده نقطه کور نیز متفاوت است . اگر خودرویی در این محدود قرار بگیرد ممکن است راننده از حضور آن با خبر نباشد و با تغییر مسیر، ترمز زدن یا هر عمل دیگری خطر تصادف به وجود می آید .

چرا باید نقاط کور انواع خودروها را بشناسیم ؟

ما باید علاوه بر شناسایی نقاط کور خودروی خود به صورت دقیق از نقاط کور سایر خودروها هم اطلاع داشته باشیم تا در هنگام رانندگی در محدوده ای قرار بگیریم که خودروی مورد نظر ما را ببیند و با حرکات ناگهانی خطر تصادف ایجاد نکند .

بنابراین شناخت نقاط کور ماشین ها به راننده کمک میکند در هنگام رانندگی بهترین تصمیم را بگیرد و خطر حوادث رانندگی را به حداقل برساند. با آگاهی از این نکات بهتر و دقیق تر محیط اطراف خودرو را می شناسیم و تلاش می کنیم در موقعیت خطرناک و مستعد حادثه قرار نگیریم .

نقطه کور در کامیون ها و خودروهای سنگین

هنگام رانندگی در کنار خودروهای سنگین همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که آیا راننده خودرو شما می بیند یا خیر . خودرو های سنگین به دلیل اندازه ی بزرگ و بسته بودن انتهای آن دارای نقاط کور بزرگی هستند و حتما باید اطمینان حاصل کنید راننده از حضور شما آگاه است .

نقطه کور کامیون

قبل از سبقت گرفتن از این کامیون ها حتما فاصله را رعایت کنید به دلیل این که محدوده ای از پشت کامیون ها و خودروهای سنگین در نقطه ی کور قرار دارد و در صورتی که در این ناحیه قرار بگیرید راحتمالا راننده از حضور شما اطلاعی ندارد و احتمال خطر تصادف بالا می رود . یکی دیگر از دلایلی که قبل از سبقت باید در این ناحیه قرار نگیرید این است که به دلیل بزرگ بودن خودروی روبرو، دید شما محدود است و نمیتوانید مسیر رو برو را ببینید . پس باید فاصله را رعایت کنید تا بهترین دید را نسبت به جاده داشته باشید . قبل از سبقت با بالا و پایین کردن نور چراغ راننده کامیون را از حضور خود آگاه کنید و با احتیاط کامل سبقت بگیرید .

در خودروهای سواری چه محدوده ای قابل دیدن نیست ؟

در خودروهای سواری در صورتی که آینه ها به درستی تنظیم شود محدوده ی کمتری در خارج از دید راننده قرار میگیرد . به علاوه شما میتوانید را رعایت نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم این محدوده را کوچکتر کنید.

در تصویر زیر میتوانید نقاط کور خودروهای سواری را مشاهده کنید. البته توجه کنید که خودرو های مختلف بخاطر طراحی متفاوت و اندازه آینه های مختلف عملکرد متفاوتی در این زمینه دارند ولی به صورت کلی محدوده خارج از دید به این صورت است.

نقطه کور ماشین سواری

چگونه نقاط کور خودرو را کمتر کنیم ؟

در اینجا نکاتی را بیان میکنیم که به شما کمک می کند نقاط کور خودرو خود را کمتر کنید.

  1. شیشه ها و آینه های خودرو تمیز کنید
  2. شیشه ها را بیشتر از حد استاندارد دودی نکنید
  3. آینه ها را درست تنظیم کنید تا فضای بیشتری را پوشش بدهند
  4. از آینه های بزرگتر استفاده کنید
  5. آینه ها کمکی جانبی نصب کنید و تنظیم درست آنها میدان دید خود را گسترش دهید.
  6. از سیستم های هشدار دهنده نقطه ی کور ( رادار BSD ) استفاده کنید .

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد . برای مطالب آموزشی بیشتری روی لینک آموزش آیین نامه رانندگی کلیک کنید

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *