قوانین سبقت ممنوع در آیین نامه (پیچ،تونل،پل،تقاطع،سبقت از راست)

در اینجا به یکی از مهمترین قوانین آیین نامه رانندگی میپردازیم . قوانین سبقت ممنوع بحث مهمی در رانندگی مباشد که با رعایت آن رانندگی بسیار کم خطر تر و اصولی تر میشود . بسیاری از تصادف های پرخطر در رانندگی مربوط به رعایت نکردن قوانین سبقت است در اینجا یاد میگیریم از چند متری پیچ ها ، تونل ها ، تقاطع ها سبقت گرفتن مجاز نیست .

در چند متری تونل و پیچ سبقت ممنوع است

تابلوی سبقت ممنوع

یکی از مواردی که هنگام سبقت گرفتن باید به آن توجه کنید تابلوهای ممنوعیت سبقت است که در راه ها نصب شده اند و شما را از این کار باز میدارند توجه به این تابلوهای راهنمایی و رانندگی بسیار مهم است این تابلوها گاهی برای همه وسایل نقلیه هستند و گاهی فقط برای خودروهای خاص مانند کامیون ها در زیر بعضی از این تابلوها را مشاهده میکنید .

 

علاوه بر تابلوهای راهنمایی و رانندگی که ممنوعیت سبقت را میرسانند مکان های در راه ها وجود دارند که حتی بدون تابلو هم سبقت در آن ها ممنوع است در زیر آنها معرفی میکنیم.

 

از چند متری پیچ ها و تقاطع ها سبقت ممنوع است ؟

طبق قوانین آیین نامه از فاصله ی 50 متر قبل و 50 متر بعد از پیچ ها و تقاطع و تقاطع راه آهن سبقت ممنوع است . مگر اینکه با علایم سبقت مجاز رو به رو شوید.

از چند متری تونل های سبقت ممنوع است ؟

برای ورودی تونل های هم محدودیت وجود دارد به این صورت که در 100 متر ورودی تونل سبقت ممنوع است در تونل و همچنین بعد از خروجی تونل هم تا 100 متر سبقت ممنوع میباشد. ( بعضی اوقات از متن آیین نامه برداشت میشود که تا انتهای تونل ممنوع و به محض خروج از تونل مجاز است ولی این درست نمی باشد و تا 100 متر بعد از تونل هم باید رعایت شود)

از چند متری پل ها سبقت ممنوع است ؟

قوانین آیین نامه در مورد پل هم همانند تونل است و در 100 متری ورودی تا 100 متری خروجی سبقت ممنوع است .

از راست سبقت نگیرید مگر …

در مورد سبقت گرفتن از سمت راست خودرهای رو به رو باید بگوییم در همه ی راه ها حتی اتوبان ها مجاز است . تنها موردی که مجاز است سبقت از سمت راست وسیله ای که در حال گردش به چپ است در غیر این صورت در صورت تصادف شما مقصر شناخته می شوید.

از خط طولی ممتد عبور نکنید

دور زدن یا عبور از خط طولی ممتد مجاز نیست و شما نمی توانید برای سبقت از روی آن عبور کنید و این میتواند بسیار خطر آفرین باشد.

اصول و قوانین سبقت گرفتن

برای این کار حساس قوانینی وجود دارد که باید هنگام سبقت گرفتن آن را رعایت کنید تا با ایمنی کامل بتوانید این کار را انجام دهید .

برای سبقت گرفتن ابتدا باید مجاز بودن آن را بررسی کنید و درصورتی که شرایط مهیا بود تصمیم به این کار بگیرید اگر جاده دو طرفه باشد باید اطمینان حاصل کنید که مسیر تا فاصله دور و مناسب خالی از هر گونه وسیله ی نقلیه و سایر اجسام باشد. همچنین باید از آینه سمت چپ چک کنید خودرویی از پشت شما در حال پیشی گرفتن نباشد .

در صورت مناسب بودن شرایط راهنمای سمت چپ خودرو را روشن میکنید تا سایر وسایل نقلیه از تصمیم شما آگاه شوند بعد از آن میتوانید با رعایت احتیاط وارد سبقت شوید و بعد از عبور از خودروی رو به رو و طی مسافت مطمین (بهترین مسافت: خودرویی که از آن پیشی گرفته اید را در آینه وسط مشاهده کنید) راهنمای سمت راست را روشن کنید و به مسیر خود برگردید.

در صورتی که خودرویی قصد سبقت از شما را دارد باید راه را برای آن باز کنید و سرعت خود را زیاد نکنید.

در اینجا قوانین سبقت ممنوع را یاد گرفتید و سوالاتی که در امتحان آیین نامه مطرح میشود را میتوانید به راحتی پاسخ دهید .

برای قبولی صددرصد در امتحان آیین نامه هم میتوانید بسته ی طلایی سوالات ما را مطالعه کنید.

بسته طلایی سوالات آیین نامه

 

 

 

 

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *