مفهوم شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

با توجه به تغییرات سوالات آیین نامه رانندگی یکی از مطالبی که در سوالات جدید بیشتر مورد توجه قرار گرفته است شناختن دسته بندی تابلوهای راهنمایی و رانندگی بر اساس شکل هندسی آن است. یکی از بهترین روش‌ها برای دسته‌بندی و یادگیری علائم عبور و مرور که در این مطلب به آن می‌پردازیم، شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی است. ما سعی کرده ایم تمام اشکال در اینجا بررسی کنیم همچنین یاد میگیریم تابلوهای مثلثی و دایره‌ای چه فرقی با هم دارند. با یادگیری تابلوها بخش مهمی از نمونه سوالات آیین نامه رانندگی را یاد میگیرید و می‌توانید در این امتحان قبول شوید.

مفهوم شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

دسته بندی تابلوها ی راهنمایی و رانندگی بر اساس شکل هندسی

هر کدام از انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی دارای اشکال مختلفی مانند دایره و مستطیل و مثلث و … هستند که شناسایی آنها تا حدودی با استفاده از شکل آنها امکان پذیر است . در زیر تمام شکل‌های تابلوهای راهنمایی و رانندگی را به همراه چند مثال یاد میگیریم.

تابلوهای دایره‌ای شکل راهنمایی رانندگی

تابلوهای راهنمایی و رانندگی که به شکل دایره هستند انتظامی هستند و به انجام کاری دستور میدهند یا شما را از انجام کاری باز میدارند. در شکل زیر مثالهایی ز آن را مشاهده میکنید.

تابلوهای دایره ای شکل راهنمایی و رانندگی

همان گونه که در تصویر بالا بیان شده است وقتی تابلوهای دایره ای راهنمایی به رنگ آبی هستند مجاز بود یک حرکت خاص را بیان میکند، نام این تابلوها به این صورت بیان می شود (فقط …….. مجاز است) یعنی هر حرکت مشابه این غیر مجاز است. مثلا در تصویر بالا تابلو فقط گردش به راست مجاز است را داریم، در نتیجه گردش به چپ غیرمجاز است.

همچنین وقتی تابلوهای دایره‌ای شکل دارای نوار قرمز در حاشیه هستند ممنوع بودن کاری را بیان می‌کند

تابلوهای مثلثی شکل راهنمایی رانندگی

تابلوها اخطاری راهنمایی و رانندگی به صورت مثلث با نوار حاشیه قرمز هستند که معمولا شما را از وجود خطر در راه ها آگاه میکنند.

تابلوهای مثلثی شکل عبور و مرور

فرق تابلوهای مثلثی و دایره‌ای در چیست ؟

تابلوهای مثلثی شما را از وجود خطر آگاه میکنند اما به شما دستوری نمیدهند که کاری انجام دهید یا ندهید اما تابلوهای دایره‌ای به شما دستور میدهند که یک کار را انجام دهید یا از انجام یک کار بپرهیزید. تفاوت این تابلوها در اخطاری بودن و دستوری بودن آنهاست. این دو نوع تابلو مکمل هم هستند به طور مثل تابلو اخطاری به شما میگوید به پیچ نزدیک می‌شوید در همان مکان تابلو دایره ای دستوری به شما میگوید حداکثر سرعت مجاز 60 کیلومتر در ساعت است و شما باید سرعت خود را کم کنید.

تابلو مثلث نشسته بر یک راس

تنها تابلویی که به مثلث است و از تابلوهای اخطاری نیست تابلوی رعایت حق تقدم است این تابلو جزو  تابلوهای مهم  راهنمایی و رانندگی است . توجه کنید که این تابلو روی یک راس ایستاده است. وقتی این این تابلو را مشاهده میکنید یعنی در خیابان فرعی قرار دارید و باید حق تقدم عبور را رعایت کنید.

تابلو مثلث نشسته بر یک راس یا رعایت حق تقدم

تابلوهای مستطیل شکل

مستطیل افقی

از این تابلوها معمولا به عنوان تابلوی اخباری و تابلوی  راهنمای مسیر استفاده میشود . این تابلو با توجه به محل استفاده و همچنین پیامی که می‍رسانند به رنگ های مختلفی نمایش داده می‌شوند.

مستطیل عمودی یا ایستاده

این شکل از تابلوهای مستطیلی که به صورت ایستاده هستند بیشتر برای تابلوهای دستوری و خدمات استفاده می‌شوند در تصویر زیر انواعی از هر دو مدل تابلو را مشاهده می‌کنید.

تابلوهای مستطیلی راهنمایی و رانندگی

تابلوهای پنج ضلعی

پنج ضلعی :‌ تابلوها پنج ضلعی معمولا راهنمای مسیر هستند.

تابلوی راهنمای مسیر

تابلوهای لوزی شکل

تابلوهای لوزی شکل که معابر استفاده میشوند راه اصلی را نشان میدهد و به معنای شروع و پایان راه اصلی و حق تقدم است. کلا دو تابلو به شکل هندسی لوزی داریم که در زیر نمایش داده شده اند

تابلوهای حق تقدم - خیابان اصلی
خیابان اصلی
پایان خیابان اصلی
پایان خیابان اصلی

تابلوی هشت گوشه

ما در راهنمایی و رانندگی فقط یک تابلو هشت ضلع داریم که آن هم تابلو ایست است.

تابلو ایست
ایست

دسته بندی تابلوهای راهنمایی و رانندگی بر اساس رنگ آنها

شکل هندسی تابلوهای راهنمایی و رانندگی تا حد زیادی میتواند نوع تابلوها را مشخص کند ولی گاهی به تنهایی نمیتواند مفهوم کامل تابلو را برساند بنابر این برای این که مفهوم تابلو را بدانیم رنگ ها را هم به تابلوها اضافه کرده ایم هر رنگ در تابلوهای راهنمایی و رانندگی مفهومی دارد که به مهمترین آنها میپردازیم

قرمز : منع کننده یا ایست یا اخطار

آبی :حرکات مجاز یا راهنمای خدمات یا علایم اخباری یا راهنمای مسیر در آزادراه ها

سبز: حرکات مجاز و راهنمای مسیر در بزرگراه ها یا اماکن مذهبی

زرد:هشدارهای عمومی و هشدار برای انجام عملیات ساختمانی یا تعمیر و نگهداری

نارنجی : راهنما برای مناطق آموزشی و اداری و خدماتی

برای درک بهتر تابلوهای راهنمایی و رانندگی علاوه بر یادگیری شکل هندسی تابلوها یادگیری دقیق رنگ انواع آنها هم الزامی است در اینجا کمی به رنگ تابلوها اشاره کردیم اما برای یادگیری کامل آنها روی لینک مفهوم رنگ ها در رانندگی کلیک کنید و این مطلب را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید بسیار آسان تر تابلوهای راهنمایی و راننگی را یاد بگیرید و در امتحان قبول شوید.

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *