مفهوم رنگ تابلوهای راهنمایی رانندگی (بزرگراه و آزادراه)

همان گونه که میدانید تابلوهایی آیین نامه رانندگی انواع مختلفی دارند که هر کدام مفهومی را به ما می رساند و از طریق آنها میتوان از دستورات و اطلاعات مختلف آگاه شد یکی از ویژگی هایی که تابلوها را از هم متمایز میکند رنگ آنها است در اینجا با مفهوم رنگ تابلوهای راهنمایی و رانندگی در آیین نامه آشنا می شویم  مثلا رنگ تابلو در بزرگراه و آزادراه را یاد میگیریم در ادامه ی این نوشته با ما همراه باشید.

مفهوم رنگ تابلوهای آیین نامه

چرا باید مفهوم رنگ ها در آیین نامه رانندگی را بدانم ؟

در کتاب آیین نامه جدید رنگ تابلوهای راهنمایی و رانندگی مطرح شده و همچنین در سوالات آیین نامه هم به صورت مداوم از آن سوال طرح میشو پس شما حتما باید این بخش ساده ولی مهم را یاد بگیرید. به علاوه ما در آیین نامه تعداد زیادی تابلو داریم که حفظ کردن آنها بسیار سخت است اما با یادگیری مفهوم رنگ‌ها در رانندگی شما به راحتی می‌توانید این تابلو‌ها را برا اساس رنگ دسته بندی کنید و یادگیری شما بسیار آسان تر می‌شود.

 رنگ قرمز

رنگ قرمز همواره به معنی منع کننده یا ایست می باشد. هر گاه این رنگ را در تابلویی مشاهده کردید بدانید که انجام دادن کاری را منع کرده یا به شما دستور ایست میدهد. دیگر کاربرد این رنگ اخطار دادن است و برای خطری به شما هشدار میدهد از این رو در تابلوهای اخطاری نیز در آن استفاده می‌شود. هنگامی که این رنگ در تابلوهای انتظامی که معمولا به شکل دایره هستند به کار برود شما را از انجام کاری منع میکند. اما زمانی در تابلوهای مثلثی شکل اخطاری هستند به شما برای وجود خطری اخطار میدهد.

تابلوهای قرمز رنگ در آیین نامه

 رنگ سبز

طبق آیین نامه رانندگی معنی آن “حرکات مجاز، راهنمایی مسیردر بزرگراهها و امکان مذهبی”  است در تابلوهای بزرگراهها که برای راهنمای مسیر هستند از رنگ سبز استفاده می شود( برای تابلوهای آزادراهها از رنگ آبی استفاده میشود) . در مبحث مفهوم رنگ ها و علائم عبور و مرور مفهوم رنگ سبز به معنی حرکات مجاز میباشد.

مفهوم رنگ سبز در آیین نامه - تابلوی بزرگراه
در این تابلو علاوه بر رنگ سبز تابلوهای رنگ قرمز آبی و زرد را هم مشاهده میکنید لطفا به کاربرد هر کدام دقت کنید

مفهوم رنگ آبی در آیین نامه

رنگ آبی هم مفهوم های “راهنمای خدمات، حرکات مجاز، علائم اخباری و راهنمای مسیر در آزار راه ها” را میرساند رنگ آبی تا حدودی مفهوم مخالف رنگ قرمز را میرساند با دیدن رنگ آبی در تابلوهای انتظامی بدانید که به شما دستور داده شده یک عمل را انجام دهید. تابلوهای آبی رنگ راهنمایی و رانندگی کاربرد های دیگری مانند تابلوهای راهنمای مسیر در آزادراه ها و علایم اخباری مانند استراحتگاه، بیمارستان و تونل و … . در زیر انواعی از این تابلوها را می‌بینیم.

مفهوم رنگ آبی در تابلوهای عبور و مرور

رنگ زرد در تابلوها

مفهوم این رنگ هشدار است ” هشدار های عمومی هشدار برای انجام عملیات ساختمانی یا تعمیر و نگهداری”

مفهوم رنگ نارنجی در تابلوها

این رنگ برای تابلوهای راهنما استفاده میشود : راهنما برای مناطق اداری و آموزشی و خدماتی .

مفهوم رنگ قهوه ای در آیین نامه

این رنگ هم برای علائم راهنمای مسیر استفاده میشود: راهنما برای مناطق تفریحی و فرهنگی و گردشگری.

 سیاه و سفید

تابلوهایی که سیاه و سفید هستند برای “علامت دستوری و راهنمای مسیر در سایر راه ها”  به کار میروند

علاوه بر رنگ ها راه های دیگری نیز برای شناخت و دسته بندی تابلوها وجود دارد که مهمترین آنها شکل های مختلف انواع تابلوهاست که برای هر دسته بندی مانند اخطاری، انتظامی و … یک شکل خاص در نظر گرفته شده از که از لینک شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی میتوانید آنها را یاد بگیرید

سوالات متداول

تابلوهای آزادراه چه رنگی است ؟  آبی

تابلوهای بزرگراه چه رنگی است ؟ سبز

مفهوم رنگ قهوه ای در رانندگی چیست ؟ راهنما برای مناطق تفریحی و فرهنگی و …

مفهوم رنگ نارنجی در علایم عبور و مرور چیست ؟ راهنما برای مناطق اداری و آموزشی و خدماتی

اگر قصد شرکت در امتحان آیین نامه رانندگی را دارید به شما پیشنهام میکنیم حتما سوالات وبسایت ما را به دقت مطالعه کنید و صددرصد تضمینی در امتحان آیین نامه قبول شوید . برای تهیه و دانلود جدیدترین سوالات آیین نامه روی لینک زیرکلیک کنید.

سوالات آیین نامه

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *