زمان تعویض روغن موتور و گیربکس و ترمز

سرویس و نگهداری خودرو یکی از مهمترین نکاتی است که برای جلوگیری از ضرر مالی و جانی باید به صورت مداوم انجام گیرد بخشی از این سرویس ها مربوط به تعویض روغن موتور و گیربکس و همچنین نگه داشتن سطح روغن ترمز و هیدرولیک در مقدار استاندارد است در اینجا می آموزیم که زمان تعویض روغن موتور و روغن گیربکس و چک کردن سایر مایعات خودرو چه زمانی است.

زمان تعویض روغن موتور و گیربکس و ترمز

همچنین از این موارد در بخش فنی امتحان آیین نامه رانندگی نیز سوالاتی مطرح می شود شما میتوانید برای خواندن تمام موارد فنی امتحان آیین نامه به لینک سوالات فنی آیین نامه 1400 مراجعه کنید.

تعویض روغن موتور

چرا از روغن موتور استفاده میکنیم؟

همه ی قسمت های متحرک موتور نیاز به روغنکاری و روانکاری دارند زیرای هرگاه دوجسم با هم تماس داشته باشند و با همدیگر کار کنند در اثر اصطکاک تولید گرما می کنند و این باعث انبساط آنها می شود. انبساط قطعات باعث وارد شدن فشار به آنها شده و باعث ساییدگی و فرسایش آنها میشود . برای کمتر شدن اصطکاک از روغن موتور استفاده میکنیم.

مهمترین وظیفه ی روغن موتور چرب کنندگی و روانکاری قطعات در حین کار می باشد . روغن از ساییدگی قطعات جلوگیری میکند و باعث خنک شدن آنها میشود.

تعویض روغن موتور

چه زمانی روغن خودرو را تعویض کنیم ؟

یک از مهمترین موضوعات در زمینه ی سرویس و نگه داری خودرو، کنترل روغن موتور می باشد. روغن طی کارکردی معین خاصیت خود در روانکاری و جذب کثیفی ها را از دست میدهد و باید تخلیه شده و روغن جدید به موتور تزریق شود .

عمر مطلوب روغن موتور بسته به استفاده از خودرو و همچنین کیفیت روغن خریداری شده متغییر است . میزان کارایی روغن موتورهای معمولی بین 8 تا 10 هزار کیلومتر است و بعد از آن باید تعویض شود.

پیشنهاد میشود برای سلامت موتور زودتر از 8 کیلومتر برای تعویض روغن موتور اقدام کنید .

روغن گیربکس چیست و باید چه زمان تعویض شود

روغن جعبه دنده یا همان گیربکس نیز از مواردی ایست که نیاز به تعویض دارد . اما زمان تعویض روغن گیربکس چگونه تعیین می شود ؟

کاربرد این روغن هم دقیقا مانند روغن موتور میباشد و وظیفه ی کم کردن استطکاک چرخ دنده ها را بر عهده دارد و وجود آن بسیار ضروری میباشد . عدم تعویض به موقع این مایع میتواند هزینه های سنگینی را برای شما به وجود آورد . روغن گیربکس را باید بعد از 30 کیلومتر یا گذشت یک سال تعویض کرد و دفعات تعویض آن کمتر است اما سطح آن باید در هنگام تعویض روغن موتور چک شود و اگر سطح آن پایین آمده باشد مقداری روغن به آن اضافه شود .

یکی از نشانه های زمان فرا رسیدن زمان تعویض سفت شدن دسته ی دنده و مشکل در جار رفتن دنده میباشد که باید آن را جدی بگیرید.

 

آیا روغن ترمز نیاز به تعویض دارد؟

پاسخ به این سوال منفی است و نیازی به تعویض روغن ترمز نمی باشد وظیفه ی روغن ترمز انتقال نیرو در سیستم ترمز میباشد و  بازدید سطح روغن ترمز بسیار مهم است که سطح آن به صورت هفتگی چک شود که از سطح استاندار آن پایین تر نیامده باشد . زیرا در صورت پایین بودن سطح روغن ترمز تزمز عمل نمیکند و علاوه بر خسارات مالی خسارت جانی هم در پی دارد. یکی از نشانه های پایین بودن سطح روغن ترمز خاموش نشدن چراغ ترمز دستی است . در صورتی که به صورت مداوم سطح آن کاهش پیدا میکند نشانه ای از نشطی در سیستم ترمز خودرو میباشد که به دلایل مختلف از جمله فرسوده شدن لوازم ترمز یا تمام شدن لنت میباشد که هر چه سریع تر باید برای رفع عیب ترمز به تعمیرگاه مراجعه کنید .

روغن هیدرولیک فرمان هم نیاز به تعویض ندارد

روغن هیدرولیک فرمان هم نیاز به تعویض ندارد اما به در هنگام سرویس خودرو باید به سطح آن کنترل شود.

 

برای قبولی صددرصد تضمینی در امتحان آیین نامه حتما سوالات آیین نامه ما را مطالعه کنید

نمونه سوالات آیین نامه جدید

 

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *