وظیفه کاتالیست چیست؟ زمان تعویض آن طبق آیین نامه

در اینجا با قطعه از خودرو به نام کاتالیست آشنا می شویم و یاد میگیریم وظیفه کاتالیست خودرو چیست و چه زمانی باید تعویض شود. اول باید بدانید که مبدل کاتالیستی یا کاتالیست یا کاتالیزور یکی از اجزای سیستم اگزوز خودرو می باشد که وظیفه ی آن کاهش آلایندگی گازهای خروجی از موتور خودرو می باشد . این قطعه گازهای سمی و مضر برای انسان را به گازهای کم ضرر و بی ضرر تبدیل میکنید و از آلودگی هوا جلوگیری میکند . در تصویر این قطعه را مشاهده می کنید .

مبدل کاتالیستی چیست ؟

آشنایی با کاتالیست و وظیفه ی آن در اگزوز خودرو

در خودورهای جدید امروزی که بحث آلودگی محیط زیست بسیار در آن مطرح است همیشه سعی شده آلودگی های ناشی از خودروها چه آلودگی های صوتی و چه آلودگی های هوا و محیط به حداقل میزان ممکن برسد . یکی از قطعاتی که به همین منظور به خودروهای جدید اضافه شده است کاتالیست است که وظیفه ی کم کردن آلودگی هوا را بر عهده دارد.

در کاتالیزور خودرو گازهای سمی و مضر برای انسان و محیط زیست با مواد موجود در کاتالیزور ترکیب شده و طی فرایندهای شیمیایی به گازها یا مواد بی ضرر تبدیل می شوند و اینگونه آلودگی های ناشی از خودرو را کاهش می دهد .

سوالات بخش آلودگی های ترافیک را میتوانید در سوالات آیین نامه فصل ششم مطالعه کنید و با انوع آلودگی های ترافیک آشنا شوید.

زمان تعویض کاتالیست بر اساس کتاب آیین نامه

بر اساس توضیحاتی که در کتاب آیین نامه رانندگی ذکر شده است کاتالیزور باید هر 60 تا 80 هزار کیلومتر تعویض شود زیرا مواد داخل آن پس از مدتی خاصیت خودر را دست میدهند. تعویض این قطعه از خودرو بسیار مهم است زیرا در صورت عدم تعویض به موقع علاوه بر آنکه از توان موتور کاسته می شود ، آلاینده خروجی از اگزوز هم افزایش می یابد . به عبارت دیگر این مبدل نه تنها در نقش کاهنده آلایندگی عمل نخواهد کرد بلکه خود آن باعث ایجاد آلودگی می شود .

آیا برداشتن کاتالیست باعث افزایش قدرت خودرو می شود؟

برخی اعتقاد دارندکه با برداشتن مبدل کاتالیستی قدرت و شتاب خودرو افزایش میابد اما باید بگوییم که به هیچ وجه این گونه نیست و موتورهای امروزی برای استفاده در کنار کاتالیزور بهینه شده اند و هر گونه تغییرات این چنین علاوه بر این که باعث افزایش قدرت خودروها نمی شود باعث آلودگی محیط نیز خواهد شد .

آیا این مبحث در امتحان آیین نامه پرسیده می شود؟

باید بگوییم بله این مطلب هم بخش آلودگی های ترافیک هم بخش فنی خودرو مربوط است و با احتمال بسیار بالا در در سوالات امتحان آیین نامه شما مطرح می شود پس آن را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید به سوالات آزمون پاسخ دهید .

جدیدترین سوالات آیین نامه را میتوانید از صفحه ی نمونه سوالات آیین نامه با جواب بخوانید .

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *