مراحل راه اندازی خودرو در امتحان عملی رانندگی (صکادرات یا صادرکات)

بعد از قبولی در امتحان آیین نامه رانندگی قبولی در آزمون عملی رانندگی یکی از سخت ترین مراحل گرفتن گواهینامه است که گاهی با رعایت نکاتی بسیار ساده آسان می شود . در اینجا میخواهیم یک نکته ی ساده ولی بسیار مهم را یاد بگیریم این نکته مراحل راه اندازی خودرو است . با ما همراه باشید !

صکادرات یا صادرکات به چه معناست ؟

برای به یاد سپاری آسان مراحل راه اندازی خودرو از واژه ها ی صادرکات یا صکادرات استفاده میکنیم که صادرکات درست است و در ادامه دلیل آن را خواهیم گفت. این واژه ها از حروف اول کارهایی که باید به ترتیب انجام دهیم گرفته شده اند . توجه کنید که انجام این مراحل به این ترتیب که در این جا می آموزیم مهم است و میتوانید در قبولی شما تاثیر داشته باشد.

صادرکات یا مراحل شروع به حرکت خودرو به شرح زیر است

ٌمرحله اول (ص) تنظیم صندلی 

چرا تنظیم صندلی قبل از شروع حرکت مهمه ؟  با تنظیم بودن صندلی راننده به طور کامل به خودرو و جاده مسلط است . به این منظور باید صندلی را گونه ای تنظیم کرد که راننده در هنگام رانندگی بیشترین تسلط را بر پدال ها و دنده و فرمان و همجنین سطح راه داشته باشد . در صورتی که قبل از شما شخص دیگری از خودرو استفاده کرده شما باید با توجه به قد و فیزیک بدنی خودتان صندلی را تنظیم کنید .

تنظیم صندلی خودرو - صکادرات

مرحله دوم (آ) تنظیم آینه 

تنظیم بودن آینه به راننده کمک میکند دید بهتری نسبت به پشت و اطراف خودرو داشته باشد در واقع استفاده ی مناسب از آینه باعث افزایش میدان دید راننده در هنگام رانندگی میشود و میتواند خطرات رانندگی را تا حد زیادی کاهش دهد . نحوه ی تنظیم آینه ها : در تصویر زیر نحوه ی تنظیم آینه ها در خودرو را مشاهده میکنید . برای این که بیشترین میدان دیده را داشته باشید باید آینه های بغل اتوموبیل را به گونه ای تنظیم کنید که بدنه ی خودروی خودر را در آینه مشاهده نکنید.

مراحل راه اندازی خودرو - تنظیم آینه

مرحله سوم (د) خلاص کردن دنده

گاهی بعد از خاموش کردن خودرو برای جلوگیری از حرکت خودرو باید دنده را درگیر کنیم . اما یادتان باشد قبل از استارت زدن باید دنده را خلاص (آزاد) کنید در غیر این صورت به خودرو آسیب میرسانید و روشن نمیشود  در نتیجه در آزمون عملی رانندگی رد میشوید .

شروع به حرکت خودرو - دنده

مرحله چهارم (ر) روشن کردن خودرو

در این مرحله باید سوییچ خودرو را در وضعیت استارت قرار دهید تا خودرو روشن شود در این مرحله علاوه بر روشن کردن خودرو باید چند کار دیگر نیز انجام دهید که عبارتند از:

  • در صورت نیاز چراغ ها را روشن میکنیم
  • از هر سمتی که قصد خارج شدن از حالت پارک دارید از ان سمت راهنما را روشن کنید
  • پدال ترمز را سه بار فشار دهید تا مطمین شوید ترمز سالم است

روشن کردن خودرو - مراحل راه اندازی خودرو

مرحله پنجم ( ک ) کمربند ایمنی

دلیل اهمیت بستن کمربند ایمنی بر کسی پوشیده نیست و برای حفظ جان شما و سرنشینان خودرو حتما باید کمربند ایمنی را ببندید. همچنین در آزمون عملی رانندگی نیز بستن کمربند بسیار مهم است و نبستن آن میتواند دلیل رد شدن شما باشد ! نحوه ی بستن کمربند : باید با دست راست سگک کمربند را بکشید و دست چپ را از داخل کمربند عبور دهید و سگک را در قفل کمربند فرو کنید.

اول کمربند بزنیم یا خودرو را روشن کنیم ؟ 

طبق قوانین جدید ابتدا باید خودرو را روشن کنید سپس کمربند ایمنی را ببندید دلیل آن هم حفظ ایمنی شما در برابر اتفاقات قبل از حرکت خودر مانند آتش گرفتن خودرو میباشد. در نتیجه صادرکات درست تر از صکادرات است .

کمربند ایمنی - آزمون عملی رانندگی

مرحله ششم (!) آمادگی برای حرکت

در این مرحله ابتدا پا را روی کلاچ بگذارید و تا انتها فشار دهید سپس دنده را در حالت دنده یک قرار دهید . همچنین در این مرحله باید آینه ها را چک کنید و همه ی محیط اطراف را بسنجید تا خطری در کمین شما نباشد.

مرحله هفتم (ت) ترمز دستی

خواباندن ترمز دستی آخرین مرحله از شروع به حرکت خودرو است و تا مراحل قبل را به درستی انجام نداده اید نباید ترمز دستی را بخوابانید بعد از خواباندن ترمز دستی کلاچ را به آرامی بالا بیاورید تا جایی که خودرو شروع به حرکت کند چند ثانیه بعد از حرکت خودرو میتوانیدکلاچ را رها کنید و گاز بدهید. اگه در حال رانندگی در سربالایی هستید همزمان با بالا آوردن کلاچ کمی هم پدال گاز را فشار دهید . اگر ترمز دستی را نخوابانید در صورتی که ترمز خودرو قوی باشد شروع به حرکت نمیکند اگر هم ضعیف باشد و حرکت کند نمره ی منفی برای شما در نظر گرفته می شود .

ترمز دستی - صکادرات

نکته : حتما قبل از شروع به حرکت خودرو صفحه کیلومتر خودرو را چک کنید توجه کنید که در این صفحه باید تمام چراغ های هشدار دهنده خاموش باشند . از جمله چراغ های ترمز دستی و کمربند ایمنی و باز بودن درب خودرو که بیشتر اتفاق می افتند . همچنان هنگام رانندگی نیز همیشه به این صفحه توجه کنید که اگر تغییری در وضعیت خودرو به وجود آمد متوجه شوید .

آموزش تصویری صادرکات

مثالی از اهمیت رعایت نکات و مراحل راه اندازی خودرو

مثال هایی واقعی که برای کاربران ما در هنگام آزمون عملی رانندگی اتفاق افتاده و اتفاقاتی کوچک باعث رد شدن آن ها شده .

کاربر اول: بعد از قبولی در آزمون اصلی آیین نامه  اولین باری که برای امتحان عملی رفتم همه ی نکات رعایت کردم ولی بخاطر استرس ترمز دستی یادم رفت بخابونم و حتی تا مرحله پارک دوبل هم پیش رفتم و متوجه این موضوع نشدم حتی بارها هنگام خارج شدن از حالت پارک و انجام پارک دوبل ماشین خاموش شد و در آخر سرهنگ بهم گفت که داستان چیه 🙂

کاربر دوم : بعضی وقتا رعایت نکردن نکات خیلی ساده ای باعث رد شدن میشه مثلا من یک بار بخاطر اینکه صندلی رو تنظیم نکردن بودم کنترل خوبی روی پدال نداشتمو و پاهام به فرمان میخورد همین موضوع یک موقعیت خطرناک درست کرد که من رد شدم.

کاربر سوم :  به نظر من استرس نداشتن در جلسه ی امتحان مهمترین چیزه من بخاط استرسی که داشتم دنده رو خلاص نکرده بودم و استارت زدم و ماشین پرید جلو و خاموش شد . درست کنترل کردن کلاچ هم خیلی مهمه تا ماشین سرعت نگرفته نباید کلاچ رو رها کردن .

ادامه ی آموزش برای امتحان عملی رانندگی

در اینجا مراحل شروع به حرکت خودرو را یاد گرفتیم اما بعد از شروع حرکت نیز کارهایی رو باید انجام بدیم مانند پارک دوبل و … رو دکمه ی زیر کلیک کن تا آیتم های امتحان عملی آیین نامه رو یاد بگیرید .

فیلم امتحان عملی آیین نامه

آموزش پارک دوبل و دور دوفرمان امتحان عملی

ما در وبسایت گواهیار با انواع آموزش ها در خدمت شما هستیم و تمام تلاش خود را برای کمک در قبولی شما و گرفتن گواهینامه صرف میکنیم .

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

4 دیدگاه برای «مراحل راه اندازی خودرو در امتحان عملی رانندگی (صکادرات یا صادرکات)»

  1. من روز آزمون وقتی سوار ماشین شدم ترمز دستی خوابیده بود.وقتی صادرکات رو انجام می‌دادم و کلاچ رو میخواستم درگیر کنم ماشین خاموش میشد میتونید دلیلش رو برام توضیح بدید؟

    1. سلام وقت بخیر . احتمالش هست که کلاچ رو بیش از حد بالا اوردین و فرصت حرکت به ماشین ندادین . به هر حال برای حرکت ماشین باید خیلی تمرین کنید که کاملا مسلط بشید چون اکثر دوستان تو این زمینه مشکل دارن و باعث در شدنشون میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *