انواع چراغ راهنمایی و مفهوم رنگ آنها + سوالات

از چراغ راهنمایی برای نظم دادن به عبور و مرور در معابر استفاده میشود و این چراغ ها جزو علائم راهنمایی و رانندگی است و همانند تابلوها مفهوم های مختلفی دارند که در اینجا به مفهوم این چراغ ها میپردازیم و یاد میگیریم رنگ ها و حالت های مختلف چراغ چه دستوری را برای رانندگان یا عابران پیاده صادر میکند.

چراغ راهنمایی و رنگ های آن
انواع چراغ راهنمایی

چراغ راهنمایی سه رنگ

از چراغ راهنمایی سه رنگ در تقاطع ها استفاده میشود و برای نظم بخشیدن به ترافیک در چهار راه ها از این نوع چراغ استفاده میشود و رانندگان باید به رنگ روشن چراغ توجه کنند و طبق دستور آن عمل کنند.اما هر رنگ از چراغ راهنمایی چه مفهومی دارد ؟

چراغ سبز راهنمایی و رانندگی به چه معنی است

مفهوم رنگ سبز چراغ راهنمایی

رانندگان وسایل نقلیه ای که با چراغ سبر روبه رو میشوند از حق عبور و گردش برخوردارند مگر این که گردش به وسیله ی علامت دیگری ممنوع شده باشد. همچنین در هنگام گردش با حق تقدم خودروهایی که در مسیر مستقیم و مجاز در حال حرکت هستند و همچنین عابرین پیاده در نظر بگیرید .

چراغ زرد راهنمایی رانندگی

مفهوم چراغ زرد 

از چراغ زرد برای احتیاط است و راننده با دیدن آن باید پشت خط ایست یا تراز چراغ راهنمایی توقف کند و اگر در تقاطع حضور دارد با رعایت احتیاط به مسیر خود ادامه دهد تا مسیر برای سایر خودروها باز شود. هنگام زرد شدن چراغ به هیچ وجه نباید وارد تقاطع شد و فقط خودروهایی که درون تقاطع هستند حق ادامه ی مسیر را داردند و باید قبل از قرمز شدن چراغ تقاطع را ترک کنند.

معنی چراغ قرمز

مفهوم چراغ قرمز

چراغ قرمز برای ایست استفاده میشود و راننده با دیدن این چراغ باید پشت خط ایست یا در فاصله پنج متری از محل کاملا توقف کند و منتظر سبز شدن چراغ و خالی شدن تقاطع بماند.

چراغ راهنمایی چشمک زن

چراغ های چشمک زن تک رنگ هستند و برای رعایت احتیاط استفاده میشوند . این چراغ ها دارای نوع زرد و قرمز هستند.

چراغ چشمک زن زرد

چراغ چشمک زن زرد

رانندگان باید با دیدن این چراغ از گذرگاه عابر پیاده یا تقاطع با سرعت کم و احتیاط عبور کنند و از این چراغ معمولا در تقاطع راه اصلی با فرعی استفاده می شود. در واقع خیابانی که چراغ چشمک زن زرد در آن قرار دارد خیابان اصلی است و خودروهای در حال عبور از این خیابان دارای حق تقدم هستند و با رعایت احتیاط میتوانند از چهارراه عبور کنند .

چراغ چشمک زن قرمز

چراغ چشمک زن قرمز

از این چراغ برای ایست و عبور استفاده میشود یعنی شما باید با دیدن این چراغ ابتدا پشت خط ایست به صورت کامل توقف کنید و در صورتی که خطر تصادف وجود نداشت و با رعایت حق تقدم به حرکت خود ادامه دهید. از این چراغ بیشتر در تقاطع راه فرعی با اصلی و در کنار تابلو ایست یا رعایت حق تقدم استفاده می شود و معادل این تابلوهاست .

چراغ راهنما مخصوص عابر پیاده

این چراغ مخصوص عابر پیاده است دو رنگ دارد رنگ قرمز و رنگ سبز . رنگ قرمز به معنی ممنوع بودن عبور عابر پیاده است و تا زمانی که چراغ سبز شود باید منتظر بمانید.

چراغ راهنمای عابر پیاده

چراغ های راهنمایی و رانندگی با پیکان راهنما

برخی از چراغ های راهنمایی و رانندگی علاوه بر چراغهای دایره شکل دارای پیکان هایی هم می باشند . در این چراغ اگر شما قصد حرکت مستقیم را دارید باید به چراغ دایره ای توجه کنید اما اگر قصد گردش به چپ یا راست را دارید باید به پیکان های ( جهت ) موجود در چراغ توجه کنید. نمونه ای از این چراغ ها را در زیر میبینید.

چراغ دایره ای قرمز همراه با چراغ پیکانی سبز

چراغ راهنمایی با پیکان راهنما

این حالت چراغ به این معنی است که اگر قصد حرکت به صورت مستقیم دارید نمی توانید به حرکت ادامه دهید . اما اگر قصد گردش در جهت پیکان سبز را دارید میتوانید این کار را با احتیاط انجام دهید. توجه کنید که شما به عنوان راننده باید به تمامی عابرین پیاده که در حال عبور از تقاطع هستند راه بدهید .

چراغ دایره ای سبز با چراغ پیکانی سبز

در این حالت عبور مستقیم و گردش در جهت پیکان مجاز است.

چراغ دایره ای سبز و چراغ پیکان قرمز

در هنگام مشاهده ی این حالت از چراغ باید بدانید که عبور مستقیم مجاز است ولی گردش به سمت پیکان غیر مجاز است .

در هنگامی که جریان ترافیک غیرمعمول باشد یا برق قطع باشد پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند وظیفه ی کنترل ترافیک را بر عهده بگیرد شما به عنوان یک راننده باید از دستورات پلیس اطاعت کنید و به یاد داشته باشید دستورات پلیس بر کلیه ی قوانین و چراغ های راهنما و تابلوها اولویت دارد .

پلیس راهنمایی و رانندگی در این مواقع ترافیک را به وسیله ی حرکات دست هدایت می کند علائم دست پلیس را در مطلب علائم دست پلیس و رانندگان یاد بگیرید .

سوالات متداول

1-در چند متری چراغ راهنما باید توقف کرد؟

در صورتی که خط ایست مشخص نشده باشد در پنج متری چراغ راهنما توقف میکنیم

2- در چند متری چراغ راهنما توقف ممنوع است ؟

همانند تقاطع ها و تابلوی توقف ممنوع در 15 متری چراغ راهنما هم توقف ممنوع است

3- چراغ چشمک زن زرد به چه معنی است ؟

باید با سرعت کم و احتیاط عبور کرد

4-چراغ چشمک زن قرمز به چه معنی است ؟

باید ابتدا پشت خط ایست توقف کنید و در صورت نبودن خطر به مسیر خود ادامه دهید

اگر امتحان آیین نامه دارید برا خواندن جدیدترین سوالات آیین نامه رانندگی روی دکمه ی زیر کلیک کنید به صفحه ی جدیدترین سوالات آیین نامه هدایت شوید .

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *