قواعد گردش به چپ و راست در تقاطع ها و راه های یک طرفه

بحث گردش به چپ و گردش به راست در تقاطع ها و راه های یک طرفه یا دوطرفه همواره یکی از سوال های مهم رانندگان و هنرجویان رانندگی است . در اینجا قصد داریم قواعد گردش در تقاطع ها را به شما آموزش دهیم با این مبحث مهم در آیین نامه رانندگی همراه باشید .

آموزش قواعد گردش در تقاطع ها

 

در بحث گردش در تقاطع ها یکی از بحث هایی که مطرح می شود حق تقدم است ما آموزش بسیار ساده و روانی برای بحث حق تقدم در تقاطع ها تهیه کرده ایم که می توانید در لینک آموزش حق تقدم آن را مطالعه کنید .

 

قواعد گردش در تقاطع ها

قواعد گردش در راه های یک طرفه و دوطرفه مقداری با هم تفاوت دارد در این جا به هر دوی این نوع راه میپردازیم .

گردش در راه های یک طرفه

گردش به چپ در راه یک طرفه : برای این کار قبل از رسیدن به تقاطع باید با روشن کردن راهنمای سمت چپ با احتیاط کامل و درنظر گرفتن خودروهای دیگر خود را به منتهی الیه سمت چپ خیابان ( آخرین لاین عبور در سمت چپ یعنی لاین سبقت) برسانید .

پس از رسیدن به تقاطع در حالی که راهنمای سمت چپ همچنان روشن است تا مرکز تقاطع به صورت مستقیم به پیش بروید و با رسیدن به مرکز تقاطع با رعایت حق تقدم خودروهایی که در مسیر مستقیم حرکت میکنند و احتیاط کامل به سمت چپ گردش کنید. باید به صورتی عمل کنید که در چپ ترین لاین خیابانی که قصد وارد شدن به به آن را دارید قرار بگیرید .( در ادامه با تصاویر بیشتر متوجه این موضوع میشوید)

گردش به راست در راه یک طرفه: گردش به راست به نسبت آسان تر است و باید به این صورت عمل کنید که راهنمای سمت راست را روشن کنید و در راست ترین خط عبور قرار بگیرید و با رسیدن به تقاطع از کنار تقاطع وارد خیابان مورد نظر میشوید . 

به تصویر زیر دقت کنید

گردش به چپ در تقاطع

با توجه به عکس بالا یاد میگیریم:

 1 که خودرویی که در حال گردش به چپ است باید (1-قبل از تقاطع در مسیر مجاز سمت چپ قرار گرفته باشد . 2- هنگام گردش تا مرکز تقاطع پیش برود 3- در مسیر مجاز سمت چپ در خیابان مقصد قرار بگیرد.)

خودرویی که در حال گردش به راست است باید قبل از تقاطع در سمت راست قرار بگیرد و وارد مسیر سمت راست خیابان مقصد شود

 

با توجه به نکاتی که از این عکس یاد گرفتیم بگویید در دو عکس زیر چه مشکلاتی وجود دارد ؟

گردش به راست در تقاطع

منبع تصاویر

از نظر شما در این دو تصویر هر کدام چه مشکلی وجود دارد ؟ ( در زیر به این سوال پاسخ داده ایم اما شما هم در بخش نظرات جواب خود را ارسال کنید)

 

در تصویر سمت راست خودرو ها قبل از رسیدن به تقاطع در مسیر مناسب قرار نگرفته اند .

در تصویر سمت چپ خودور ها مسیر مناسب در خیابان مقصد را انتخاب نکرده اند .

 

گردش به چپ در راه های برون شهری

راه های برون شهری که معمولا دارای مسیر رفت و برگشت هستند و به عبارتی دوطرفه هستن گردش به راست قواعدی مانند راه یک طرفه دارد اما برای گردش به چپ باید به شیوه ی زیر عمل کنیم.

برای گردش به چپ در راه های بیرون شهری باید ابتدا خودرو را به شانه ی راه یا منتهی الیه سمت راست راه ( در صورتی که شانه ی راه وجود نداشته باشد) هدایت و توقف کرد و با احتیاط تمام و رعایت حق تقدم خودروهایی که در مسیر مستقیم در حال حرکت هستند و استفاده از راهنما به سمت چپ گردش میکنیم .

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

1 دیدگاه برای «قواعد گردش به چپ و راست در تقاطع ها و راه های یک طرفه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *