چه جاهایی دور زدن ممنوع است ؟ (پیچ،سربالایی و …)

قوانین راهنمایی رانندگی برای حفظ سلامت و امنیت ما در راه ها تعیین شده اند . یکی از قوانینی که با رعایت آن رانندگی برای شما و دیگران بسیار امن تر میشود قوانین مربوط به دور زدن در آیین نامه هستند ما تمام این قوانین به شما آموزش میدهیم مثلا این که در چه فاصله ای از پیچها دور زدن ممنوع است یا در مورد خط ممتد ، تونل ها ، سربالایی ها ، پل ها و …. همچنین نحوه ی صحیح دور زدن را به شما آموزش میدهیم . پس با ما همراه باشید .

در چه فاصله ای از پیچ ها دور زدن ممنوع است

در اینجا به مبحث دور زدن ممنوع میپردازم برای یادگیری گردش در تقاطع ها روی لینک گردش به چپ و راست کلیک کنید.

در چه فاصله ای از پیچ ها دور زدن ممنوع است ؟

دور زدن در مکان های خاصی از راه ممنوع است یکی از این مکان ها نرسیده به پیچ هاست دور زدن از فاصله 150 متری قبل و بعد از پیچها ممنوع است و به هیچ وجه نباید در این فاصله اقدام به دور زدن نمایید . توجه نمایید برای سبقت ممنوع این فاصله 50 متر است و نباید این دو را با هم اشتباه بگیرید.

برای یادگیری همه ی قوانین سبقت روی لینک سبقت ممنوع کلیک کنید.

در چند متری سربالایی ها و پل ها و تونل ها دور زدن ممنوع است ؟

برای سربالایی و پل ها نیز این باید این فاصله ی 150 متری را برای دور زدن در نظر بگیرید و قبل و بعد از آنها به فاصله ی 150 متر اجازه ی دور زدن ندارید .

دور زدن روی خط پر یا ممتد

همیشه قبل از دور زدن در جاده های دوطرفه به خط طولی وسط جاده دقت کنید اگر این خط به صورت بریده بریده باشد میتوانید روی آن دور بزنید یا سبقت بگیرید اما اگر این خطر به صورت خط ممتد یا پر باشد اجازه این کار را ندارید .

خط کشی راه ها - خط ممتد
خط ممتد – دور زدن ممنوع

به تابلوی دور زدن ممنوع دقت کنید

در بلوار ها دور بگردان ها یا تقاطع هایی وجود دارد گاهی دور زدن از این نقاط ممنوع است معمولا این ممنوعیت را با تابلوی دور زدن ممنوع که در زیر مشاهده میکنید نشان داده می شود .

تابلو دور زدن ممنوع
تابلو دور زدن ممنوع

نحوه صحیح دور زدن در راه های دوطرفه و یک طرفه

دور زدن در راه های دوطرفه و یک طرفه با هم تفاوت هایی دارد که در اینجا یاد میگیریم چگونه باید در این راه ها عمل کنیم .

دوطرفه: خودرو را به سمت راست جاده هدایت میکنیم و در شانه ی راه توقف میکنیم با زیر نظر گرفتن سایر خودرها و رعایت احتیاط کامل و حق تقدم خودروهایی که در پشت یا جلو شما در مسیر مستقیم در حال حرکت هستند و روشن کردن راهنمای سمت چپ دور میزنیم .

یک طرفه:  در راه های یک طرفه قبل از بریدگی ابتدا خودرو را به سمت چپ مسیر میبریم و راهنمای سمت چپ را همچنان روشن نگه میداریم و با رسیدن به بریدگی با رعایت احتیاط و حق تقدم خودروهایی که در مسیر مستقیم در حال حرکت هستند اقدام به دور زدن میکنیم .

دور دو فرمان و یک فرمان در کجا ممنوع است ؟

تمام قوانینی که در بالا بیان کردیم برای هر دو نوع دور یک فرمان و دوفرمان صدق میکند. شما باید توجه به شرایط راه تصمیم بگیرید که از کدام نوع دور زدن استفاده کنید. در راه‌های که عرض زیادتری دارند می‌توانیم از روش یک فرمانه استفاده کنیم. 

در راه‌هایی که عرض کمی دارند معمولا نمی‌توانیم از روش یک فرمانه استفاده کنیم و حتما باید از دور دوفرمان استفاده کنیم.

در تصویر زیر نحوه دور دوفرمان و یک فرمان را مشاهده میکنید.

نحوه دور دو فرمان و یک فرمان

اگه میخوای به صورت تضمینی تو امتحان آیین نامه قبول بشی این نمونه سوالات آیین نامه ما رو از دست نده . رو لینک زیر کلیک کن:

دانلود نمونه سوالات آیین نامه 

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *