برای ایمنی بیشتر راه ها و راهنمایی رانندگان گاهی از انواع خط کشی ها در سطح راه استفاده میکنیم که هر کدام معنی و مفهوم خاص خود را دارد . در اینجا میخواهیم با  انواع این خط کشی ها که حکم علائم راهنمایی و رانندگی را دارند آشنا شویم و مفهوم آنها و موارد استفاده آنها را بدانیم. همچنین گاهی در نمونه سوالات آیین نامه رانندگی نیز سوالاتی از این خطوط مشاهده میکنیم .

انواع خط کشی های طولی راه ها

در راه ها با خطوط مختلفی مواجه میشویم که گروهی از این خطوط به صورت طولی در سطح خیابان ترسیم شده اند. در ادامه با آنها آشنا میشویم.

خط طولی ممتد

به یاد داشته باشید که خط طولی ممتد که تصویر آن را در زیر میبینید به این معنی است رانندگان نمیتوانند از روی آن عبور یا گردش کنند و اجازه ی سبقت ندارند. گاهی دو خط ممتد در کنار هم کشیده می شود که به معنی تاکید بیشتر است و به هیچ وجه نباید از روی آن عبور کنید.

خط کشی راه ها - خط ممتد

خط طولی مقطع یا بریده بریده

در راه ها وقتی با این نوع خط مواج میشوید میتوانید با رعایت احتیاط از روی آن عبور کنید یا گردش کنید همچنین سبقت گرفتن در این مکان ها با رعایت حق تقدم و احتیاط آزاد است .

خطوط طولی راه - خط مقطع یا منقطع

خط ممتد و مقطع ترکیبی

گاهی یک خط ممتد و یک خط مقطع در کنار هم هستند رانندگانی که در سمت خط ممتد هستند نباید از روی خط عبور کنند. اما از سمت خط بریده بریده میتوان سبقت گرفت.

خط کشی راه ها - خط ترکیبی

انواع خطوط عرضی یا ایست

خط های عرضی مفهوم رعایت حق تقدم را دارند یا قبل از خط کشی های عابر پیاده کشیده میشوند که خودروها باید پشت آنها توقف کنند و به حریم خطوط عابر پیاده تجاوز نکنند.

با دیدن خط ایست قبل از تقاطع ها رانندگان باید توقف کامل کنند . سپس با رعایت احتیاط و حق تقدم وارد راه اصلی شوند.

خط ایست در تقاطع خط عرضی ایست قبل از گذرگاه عابر پیاده

مطلب مرتبط : برای یادگیر حق تقدم در تقاطع ها به مطلب حق تقدم در رانندگی مراجعه کنید.

اگر خط توقف به صورت دوبله منقطع بود مانند شکل زیر رانندگان با مشاهده ی آن سرعت خود را کاهش دهند و با احتیاط و رعایت حق تقدم عبور و در صورت توقف کامل وارد  راه اصلی شوند.

خط دوبله منقطع

خطوط زیگزاگ

این خطوط به رنگ زرد و به صورت زیگزاگ در حاشیه ی راه های متصل به پیاده روها کشیده می شود رانندگان با توجه کنند که عبور کردن و ایستادن روی این خطوط ممنوع میباشد.

خطوط زیگزاگ - خط کشی راه

خطوط ایستگاه اتوبوس و تاکسی و حمل بار که در تصویر زیر مبینید معمولا همراه با تابلو ایستگاه اتوبوس و … میباشند و توقف و ایستادن روی آن ممنوع است.

خط ایستگاه اتوبوس

 

خطوط شطرنجی در تقاطع ها چه مفهومی دارد؟

در تقاطع ها و خیابان هایی که خط های شطرنجی ترسیم شده است در هنگامی که تراکم خودروها زیاد است و امکان تخلیه ی به هنگام تقاطع وجود ندارد خودرهایی که هنوز وارد تقاطع نشده اند موظف هستند که خارج از محل نقاشی شده توقف کنند و منتظر خالی شدن تقاطع بمانند.

خطوط شطرنجی تقاطع ها

با دیدن خطوط هاشور بیشتر احتیاط کنید

خطوط هاشور نشان دهنده ی وجود موانع در راه ها هستند و برای حفظ ایمنی و جلوگیری از برخورد با موانع از کنار این خطوط عبور کنید و روی این خطوط نروید.

خطوط هاشور - موانع راه ها

خطوط پارک خودرو نشان دهنده ی نحوه ی پارک

خطوط پارک خودرو انواع مختلفی دارند که برای نظم بخشیدن به پارک خودروها باید خودرو را طبق الگوی مشخص شده پارک کنید.

خطوط پارک خودرو - افقی خظوظ پارک خودرو -عمودی خطوط پارک خوردرو - اریب

در اینجا با انواع خط کشی های راه ها آشنا شدیم. خط کشی مانند سایر علایم راهنمایی و رانندگی باعث نظم بخشیدن به ترافیک و امنیت رانندگی میشوند .

در سایت گواهیار برای شما انواع آموزش های آیین نامه و همچنین نمونه سوالات مختلفی آماده کرده ایم که با خواندن آنها میتوانید به راحتی در آزمون آیین نامه رانندگی قبول شوید برای مطالعه ی آموزش های بیشتر روی لینک آموزش آیین نامه رانندگی کلیک کنید و از مطالب سایت ما بهره مند شوید.

 

 

تبلیغ وبسایت خرمایی - خرمای خاتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *